Bieganie - najlepszy sposób na zdrowie dla ciała i ducha


Powiedzenie " w zdrowym ciele zdrowy duch" to słowa, które kojarzy chyba każdy z nas. Mówią one o tym, iż dbając o swoje ciało, jego formę i zdrowie jednocześnie dbamy o spokój wewnętrzny, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czasami wystarczy zmienić w swym życiu bardzo niewiele, aby zyskać całą masę korzyści. Tak jest właśnie z bieganiem - osoby, które uprawiają ten rodzaj sportu każdego dnia są dużo szczęśliwsi, mają piękne ciała i przede wszystkim - mniej chorują.

Ruch dla każdego człowieka jest bardzo istotny i to bez względu na wiek, bowiem dzięki niemu nasze stawy i kości stają się mocniejsze, a odporność na zachorowania wzrasta do maksimum. Organizm, który regularnie ma dostarczaną dużą dawkę endorfin działa sprawniej, rzadziej przejawia objawy zmęczenia i jest przede wszystkim bardziej atrakcyjny wizualnie. Nie wiem czy słyszeliście o tym, że regularne biegi, w tym szczególnie takie pod górkę, bardzo mocno ujędrniają ciało, podnoszą pośladki i spalają całą masę kalorii! A to oznacza, że nie tylko możemy dzięki temu schudnąć ale także więcej jeść, ponieważ nasze zapotrzebowanie na składniki automatycznie odżywcze wzrasta. To chyba świetna wiadomość dla tych, którzy uwielbiają delektować się smacznymi przekąskami... Najlepiej jednak, aby były one również zdrowe :) Bo objadając się fast food'ami i tonami czekolady niestety możemy uzyskać odwrotny efekt, nawet, jeśli będziemy codziennie bardzo dużo biegać. 

Pamiętajcie - we wszystkim należy cenić umiar!


GŁÓWNE ZALETY REGULARNEGO BIEGANIA:

1. Spalanie dużych ilości kcal.
2. Piękna, zadbana sylwetka.
3. Zdrowe, mocne kości i stawy.
4. Mniejsze ryzyko zachorowań na choroby serca, układu krążenia.
5. Niższy poziom cholesterolu.
6. Codzienna dawka endorfin = większa odporność na stres.
7. Zapobieganie cukrzycy, nadciśnieniu i otyłości.
8. Sposób na nudę i zabicie wolnego czasu.
9. Kontakt z przyrodą.
10. Satysfakcja z osiąganych sukcesów.
11. Wzrost pewności siebie.
12. Wzrost przeciętnej długości życia.
13. Dotlenienie mózgu, wpływające korzystnie na logikę i jakość myślenia.
14. Zminimalizowanie zagrożenia nałogami.
15. Znaczna poprawa kondycji.


JAK POPRAWNIE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO JOGGINGU?

 1. Pierwszy krok, jaki należy podjąć jeszcze zanim zaczniemy regularnie biegać to zakup odpowiedniego obuwia. Buty do biegania muszą być przede wszystkim lekkie, przewiewne i powinny odpowiednio amortyzować każdy ruch. W końcu nabawić się kontuzji z byle powodu to żaden problem.

2. Kolejna ważna kwestia to plan działania - z racji tego, iż większość z nas pracuje zawodowo i w ciągu dnia zwykle nie ma czasu na sport, powinna zdecydować się na biegi w godzinach wczesnoporannych. Najlepiej jeszcze przed głównym posiłkiem, ponieważ z pełnym żołądkiem można odczuwać duży dyskomfort. Takie regularne biegi bardzo korzystnie wpłyną na jakość całego dnia.
3. Każdy sport wymaga rozgrzewki przed i rozciągania po - nie wolno o tym zapominać!
4. Numer 4 to zapatrzenie się w wodę lub napój izotoniczny - nie polecam wychodzić bez nich z domu, szczególnie latem.
5. Liczy się jakość i czas biegu, a nie przebyta odległość. W końcu nie od razu każdy z nas musi być mistrzem biegania. Z czasem jednak warto stopniowo wydłużać dystans i robić sobie wyzwania.
6. Gdy ciało odmawia posłuszeństwa, trzeba dać mu czas na regenerację. Na siłę można się nabawić wyłącznie kontuzji i szybko stracić motywację.
7. Kiedy biegamy, warto zapisywać swoje osiągnięcia. Istnieje cała masa aplikacji na telefon, które zrobią to za nas. Warto też zaopatrzyć się w specjalną opaskę fitness, mierzącą przebytą odległość, spalone kcal, puls itp.
8. Jeśli jesteś kobietą, koniecznie zaopatrz się w odpowiednio przewiewny strój do biegania, w tym także stanik sportowy, który dobrze podtrzyma biust. Mężczyźni natomiast powinni postawić na oddychające spodenki, oraz bieliznę termoaktywną.
9. Kiedy nie masz chęci do aktywności, znajdź kogoś bliskiego do wspólnego joggingu. To może zdziałać cuda! Każda, nawet najmniejsze rywalizacja to idealny sposób na zwiększenie motywacji i poprawę jakości ćwiczeń.
10. Kiedy dużo biegasz, spalasz całą masę kcal. Warto więc nieco zwiększyć ich spożywaną ilość w ciągu dnia i zakupić sobie pakiet suplementów dla sportowców, który uzupełni to, co stracimy w trakcie.
11. Wzmacniaj mięśnie na siłowni lub we własnym domu - to również poprawi jakość biegów i wpłynie na wzrost Twoich możliwości.


Bieganie to całe mnóstwo zalet, które warto dostrzegać i doceniać. Nie wymaga ono od nas zbyt wielkiego wkładu - wystarczy odpowiednia technika, odrobina wolnego czasu i chęci. Reszta tak naprawdę zależy już tylko od naszego nastawienia i tego, co chcemy dzięki niemu osiągnąć. 

Czy czujecie się choć trochę zachęceni do walki o lepszych siebie? :) Ja zdecydowanie TAK!

6 komentarzy:

  1. Witam, ja kilkakrotnie próbowałam zacząć biegać ale szybko się męczę a poza tym choruje na przepuklinę rozworu przełykowego która uniemożliwia mi większy wysiłek

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobry wpis. Chodź ja nie biegam ( no może za synkiem, czy podczas deszczu za szykania schronu) wolę jazdę na rowerze, czy pływanie 🙂. Za to mój mąż biega i wiem ile to trzeba siły, samozaparcia mieć w sobie. Owszem obuwie jak i odzież jest bardzo ważna. Fajnie też mieć właśnie opaskę na reku, która mieży czas, tętno, przebute km, kcl itd. Ale również dobrze mieć opaski czy komin, które można umieścić na nadgatstkach i ocierać pot. No i nerka jest przydatna. Co wiem to biegacze, muszą brać suplementy, które wzmacniają stawy kolan, bo podczas biegania później po prostu one bolą. Izotoniki też są bardzo ważne, bo dużo traci się wody, mikro i makro elementów podczas biegania. Dobrze jest zrobić przed małą rozgrzewkę i później po biegu rozciągnąć mięśnie, aby nie było żadnej kontuzji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Racja! W zdrowym ciele zdrowy duch 😀 Bieganie fajna sprawa👍

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja biegam 5 razy w tygodniu - super uczucie, kiedy uwalniają się endorfiny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały wpis, ileż to korzyści z biegania, samo zdrowie i dobre samopoczucie, warto biegać oj warto!!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny wpis zachęcający do biegania i pokazujące jego korzyści 💙 U mnie niestety z tym problem choć już kilka razy sobie obiecywałam, że zacznę regularnie biegać to kończyli się na paru razach i odpuszczałam.. Rzeczywiście lepiej się wtedy czułam, więc coś w tym jest, że warto podjąć trud i konsekwentnie wytrwać w postanowieniu 🙂

    OdpowiedzUsuń

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Dane te przetwarzane są dobrowolnie.

Copyright © 2014 BLOG TESTERSKI , Blogger