SELEN - Do czego jest nam potrzebny? + Zapraszam na konkurs!!!


 SELEN

Czy w Twojej diecie są ryby, pełne ziarno, orzechy i mięso? Wszystkie te produkty to doskonałe źródła selenu – niezbędnego mikroelementu o kluczowym znaczeniu dla naszego zdrowia. Jedyny problem polega na tym, że w Europie ilość selenu w diecie jest niewielka, a to oznacza, że nawet przy bogatej, zbilansowanej i zdrowej diecie, nadal może występować problem z dostarczeniem optymalnej ilości tego ważnego pierwiastka.

Selen to pierwiastek śladowy występujący w glebie. Rośliny przyswajają selen w postaci nieorganicznej z gleby i przetwarzają go w postać organiczną. Następnie – na kolejnym etapie łańcucha pokarmowego – selen przedostaje się do organizmów zwierząt hodowlanych, a ludzie dostarczają sobie tego pierwiastka spożywając rośliny oraz mięso i produkty mleczne od przeżuwaczy. I wreszcie mamy owoce morza, będące bogatym źródłem selenu.


Szacuje się, że średnie spożycie selenu w Polsce to 35 mcg dziennie i należy do jednego z najniższych w Europie1. Wynika to z faktu, że obszary Europy Wschodniej i Środkowej oraz Skandynawii są terenami polodowcowymi, ale także z intensywnej uprawy zbóż, która każdego roku wykorzystuje naturalne zasoby Ziemii. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, mieszkańcy Szwecji spożywają zaledwie 10mcg selenu dziennie, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych uśredniona wartość to już 80mcg. W Polsce rekomendowane dziennie spożycie dla osób zdrowych wynosi 55mcg dla kobiet i 70mcg dla mężczyzn. Spożycie takiej ilości selenu z dietą pozwala na uzyskanie poziomu w surowicy około 70 mcg/l. Za optymalne uważa się aktualnie zakres 100 – 140 mcg/l, kiedy ryzyko występowania chorób wynikających zarówno z nadmiaru jak i niedoboru jest najniższe. W związku z tym, wskazanie do suplementacji selenu posiada około 95% populacji polskiej2.

Osoby zamieszkujące tereny, na których stwierdzono niskie stężenie selenu w glebach, powinny pamiętać o regularnym uzupełnianiu tego pierwiastka. Należy pamiętać, że produkty spożywcze muszą pochodzić z regionów, które są zasobne w selen. Dobrym przykładem są orzechy brazylijskie. Różnice w stężeniu selenu mogą wahać się od 350 mcg
w orzechu ze wschodniej Amazonii3, do zaledwie 8 mcg w orzechu z Boliwii4.
 Alternatywnym rozwiązaniem jest suplementacja. U pacjentów z obniżoną odpornością, wykluczających z diety gluten lub z chorobami tarczycy podstawowe zapotrzebowanie na selen dodatkowo wzrasta.

Osoby, które nigdy nie słyszały o selenie być może zainteresuje fakt, że właśnie ten mikroelement jest niezbędnym komponentem niektórych enzymów uzależnionych od selenu. Takie enzymy występują w różnych tkankach naszego organizmu. Selenoproteiny, bo taka jest właśnie ich nazwa, odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia, a naukowcom udało się zidentyfikować aż 25 różnych rodzajów selenoprotein.

Niektóre selenoproteiny pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji układu odpornościowego. Inne z kolei są niezbędne dla tarczycy, która reguluje naszą przemianę materii. Niektóre z selenoprotein są szczególnie ważne dla mężczyzn, ponieważ pomagają w produkcji zdrowych komórek nasienia. Kobiety zaś na pewno zainteresuje fakt, że wygląd ich włosów i paznokci również zależy od prawidłowego funkcjonowania pewnych selenoprotein. Istotne jest, aby zapewnić sobie wystarczającą ilość tego składnika odżywczego, dzięki czemu różne selenoproteiny w naszym organizmie będą funkcjonowały tak jak powinny – zgodnie z naturą.

Najważniejsza informacja, którą powinniśmy zapamiętać jest taka, że selen wspiera wiele funkcji życiowych istotnych ze względu na zdrowie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Oczywiście, zdrowa i zbilansowana dieta to niezwykle ważny element, ale ze względu na niski poziom tego pierwiastka w diecie Europejczyków warto rozważyć suplementację.


Źródła:

1.     The effects of diet on selenium concentration in serum in patients with cancer.; Borawska MH., Socha K., i wsp.; Nutrion and Cancer, 2009; 61, 629 - 633.
 2.     Chemoprewencja selenem (Se) w rakach tytoniozależnych; Katarzyna Jaworska, Anna Jakubowska, Jan Lubiński 
3.     Selenium and aflatoxin levels in raw Brazil nuts from the Amazon basin; Pacheco AM and Scussel VM. (2007); Journal of Agricultural and Food Chemistry. 26;55(26):11087-92.
4.     Concentrations of selenium, barium, and radium in Brazil nut; Parekha PP. Khana AR. Torresa MA and Kitto ME. (2008); Journal of Food Composition and Analysis. 21(4):332–335.


KONKURS!!!


SERDECZNIE ZAPRASZAM NA KONKURS, ORGANIZOWANY NA MOIM FANPAGE'U - KLIK




4 komentarze:

  1. Dużo sięgamy po różne suplementy ale czasem nasza wiedza jest skromna w tym zakresie.Bardzo przydatny wpis,fajnie,że podkreśliłaś w poście tak ważną sprawę.SELEN-miejmy go na uwadze!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis ;) Lubie tematy o zdrowiu a dzisiaj z Twojego wpisu dowiedzialam soe dużo o Selene
    super ze podzieliła soe z nami takimi informacjami bo mimo iż są one dostępne w internecie to hmmm noe wiem czy sama bym wpadła na to żeby poszukać informacji ma taki temat, więcej takich wpisów proszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny wpis ;) Lubie tematy o zdrowiu a dzisiaj z Twojego wpisu dowiedzialam soe dużo o Selene
    super ze podzieliła soe z nami takimi informacjami bo mimo iż są one dostępne w internecie to hmmm noe wiem czy sama bym wpadła na to żeby poszukać informacji ma taki temat, więcej takich wpisów proszę ;)

    OdpowiedzUsuń

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Dane te przetwarzane są dobrowolnie.

Copyright © 2014 Blog testerski , Blogger