Dieta ketogeniczna - na czym polega i dla kogo jest?

Istnieje wiele różnych rodzajów diet. Jedne z nich są godne uwagi, a innych pod żadnym pozorem nie powinniśmy stosować, jeżeli cenimy sobie nasze zdrowie. Jak pośród tego istnego morza opcji do wyboru prezentuje się ketogeniczny sposób odżywiania? Komu przyniesie on najwięcej korzyści, w tym także zdrowotnych oraz kiedy warto rozważyć próbę jego wdrożenia w nasze życie?

1. Czym jest dieta ketogeniczna?
2. Kiedy warto zastosować dietę ketogeniczną?
3. Dla kogo nadaje się dieta ketogeniczna?

Czym jest dieta ketogeniczna?

Pod tym hasłem kryje się dość specyficzny sposób żywienia, którego głównym założeniem jest możliwie jak największe obniżenie ilości spożywanych węglowodanów. Stosując taką praktykę sprawiamy, że nasze ciało, zamiast z glukozy, zaczyna produkować i pozyskiwać energię z ciał ketonowych. Taka sytuacja, o ile umiemy ją kontrolować, pozwala na odzwyczajenie się od spożywania cukru, a także na unormowanie poziomu insuliny we krwi, co może sprzyjać życiu z niektórymi schorzeniami przewlekłymi. Należy jednak pamiętać, że z dietą ketogeniczną - jak z każdą inną - możemy przesadzić i wtedy nie będzie to korzystne dla naszego zdrowia. Aby uniknąć takiej sytuacji, dobrze jest poprosić dietetyka o odpowiedni plan żywieniowy.

Kiedy warto zastosować dietę ketogeniczną?

Ketoza dieta ma szczególne powodzenie wśród osób, które chcą schudnąć lub zbudować masę mięśniową. W pierwszym przypadku, ponieważ dostarczamy do organizmu bardzo ograniczoną ilość węglowodanów, nasze ciało z braku innego źródła zacznie wykorzystywać zapasy energii, czyli właśnie palić tkankę tłuszczową. Z kolei budowanie mięśni przy niskiej podaży węglowodanów umożliwia zminimalizowanie ryzyka tzw. "zalania się", czyli sytuacji, w której razem z mięśniami przybywa nam także tkanki tłuszczowej, ponieważ spożywamy w tym czasie więcej jedzenia.

Dla kogo nadaje się dieta ketogeniczna?

Dieta niskowęglowodanowa może okazać się szczególnie korzystna dla osób z nadwagą oraz cierpiących na cukrzycę lub wykazujących insulinooporność. Tym pierwszym ułatwia utratę masy ciała, a tym drugim ułatwia życie, w naturalny sposób wprowadzając unormowanie ilości insuliny we krwi. Dieta ketogeniczna co jeść jest dość restrykcyjna i może być trudna do utrzymania, szczególnie przez pierwszy miesiąc, ponieważ nasz mózg jest w stanie uzależnić się od cukru. W takiej sytuacji dobrze jest być pod okiem dietetyka, lub wprowadzać zmiany w trybie żywienia mocno oparte na tym, co lubimy jeść i co nam się szybko nie znudzi.

1 komentarz:

Komentując wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Dane te przetwarzane są dobrowolnie.

Copyright © 2014 BLOG TESTERSKI , Blogger